رساندن کتاب با تیراژ ۷۰۰ نسخه به چاپ پنجم!
سایت تابناک
تلاش برای فروش کتب هر روز با حربههای
تازهای همراه میشود و در این فضا، یکی از شیوههای در حال عمومیت یافتن، تجدید
چاپ کاذب کتب با چاپ محدود در هر دور است تا برای جذب گروهی از مخاطبان که در پی
خرید کتب پرمخاطب روز هستند و از قضا جمعیت قابل توجهی را شامل میشوند، فضا مهیا
شده باشد اما این تنها روشی نیست که برای افزایش تیراژ کتب مورد بهرهبرداری قرار
میگیرد.
به گزارش «تابناک»،
افت کتابخوانی یک منحنی آرام و پیوسته را شامل میشود که در طول سه دههی اخیر
استمرار داشته اما در برخی مقاطع شیب تندتری به خود گرفته است. بالاترین آمار
شمارگان کتاب در سال ۵۸ درست یک سال بعد از پیروزی انقلاب به طور متوسط ۱۱هزار و
۳۶۳ نسخه کتاب بوده است و کمترین میزان تیراژ مربوط به سال ۹۲ بود که تیراژ کتب به
طور متوسط به دو هزار و ۷۵ رسید و این وضعیت افت تیراژ کتاب همچنان ادامه دارد و
احتمالاً متوسط تیراژ کتب به زیر دو هزار نسخه خواهد رسید.
اینک دیگر تیراژ
پنج هزار نسخه که روزگاری یک استاندارد برای هر چاپ بود، تغییر کرده و تیراژ سه
هزار نسخه که استاندارد بعدی بود نیز قابل رعایت نیست و اساساً دور چاپ به انضمام
هزینهی صفحهبندی و زینک با متوسط معمول برای چاپ همخوانی ندارد و به همین دلیل
هزینههای این بخش بر روی قیمت کتب سرریز میشود و قیمت تمام شدهی هر جلد کتاب به
سمت و سویی میرود که بسیاری ترجیح میدهند مدت طولانی سراغ این یار مهربانشان را
نگیرند و هزینههایی که باید صرفش کنند، خرج امور روزانه نمایند!
چاپ اول کتب با قطر بالا نیز معمولاً در
محدودهی ناشران دولتی و دانشگاهی قرار گرفته چرا که معمولاً ناشران خصوصی حاضر به
چنین ریسکی نمیشوند و حتی چهرههای مطرح ادبیات که سوابق نشان داده آثارشان به
سرعت فروش میشود، تیراژ کتبشان از سه هزار نسخه فزونتر نمیرود و تیراژهای بالاتر
معمولاً با سرمایهگذاری شخصیِ صاحب اثر اتفاق میافتد.
این سه هزار نسخه اما نگاهی خوشبینانه
است، چرا که کتب برخی شاعران مشهور با تیراژ اسمی یک هزار نسخه و تیراژ واقعی ۷۰۰
نسخه منتشر میشوند و به همین دلیل برای تأمین حق تحریر نویسنده، هزینهی تنظیم و
چاپ، سهم ناشر و سهم کتاب فروشیها، قیمت کتاب به شدت بالا میرود اما تنها دلیل
کاهش تیراژ کتب و رساندن به ۷۰۰ تا ۳۰۰۰ نسخه، عدم وجود خریدار نیست و چنین تیراژی
حداقل برای نویسندگان مطرح حکم یک شوخی را دارد.
آنچه باعث میشود ناشران، حتی کتب
نویسندگان مطرح را با تیراژهای بسیار محدود به زیر چاپ ببرند و در چاپ دوم، سوم و
چهارم نیز افزایش تیراژ قابل توجهی نداشته باشند، مزیتی است که رسیدن کتاب به
چندمین چاپ با خود به همراه میآورد و باعث میشود مخاطب گرایش بیشتری به این دست
کتب نشان دهد و مجموعه اخبار تولیدی در پروسهی تجدید چاپ یک کتاب نیز به این
اشتیاق میافزاید و ناشر هر بار با اعلام نسخ یک کتاب و سپس اعلام تجدید چاپ،
عملاً به تبلیغ اثر میپردازد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر